Publikationen

2023

Grgic, Marina (2023). Competencies and beliefs of Swiss teachers with regard to the modular curriculum ‘Media and ICT’. International Journal of Educational Research Open.

Grgic, Marina (2023). Digitale Kompetenz von Lehrpersonen für den Medien-und Informatikunterricht in der Schweiz. PFLB – PraxisForschungLehrer*innenBildung, 5(1), 18–35.

Grgic, Marina., Wicki, Thomas., Jutzi, Michelle. & Hostettler, Ueli. (2023). Zentrale Resultate aus der Befragung der Lehrpersonen zu Medien und Informatik während der dritten Projektphase. Pädagogische Hochschule Bern: Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation.

2022

Grgic, Marina & Jutzi, Michelle (2022). Wer entscheidet über Lehrmittel? Lehrmittelwahl im föderalen Bildungssystem: Eine Prozessanalyse. Der pädagogische Blick, 30(1), 32-44.

Grgic, Marina, Wicki, Thomas, Jutzi, Michelle, Stocker, Mira, & Hostettler, Ueli (2022). Reform@Work: Lehrpersonenbefragung Medien und Informatik. Auswertungen zentraler Themen. Pädagogische Hochschule Bern: Institut für Forschung, Entwicklung und Evaluation.

Vorträge

2024

Jutzi, Michelle; Grgic, Marina; Bolliger, Lynn; Wicki, Thomas; Hostettler, Ueli (14.06.2024). Von der Bildungspolitik in die Schulpraxis – Wie gehen Schulen mit Veränderung um? Präsentation im Rahmen der 4. Transfertagung im Forschungsprojekt Reform@work, PHBern.

Wicki, Thomas (13.03.2024). Schulschliessung als Kooperationskrise: Nachhaltigkeit von ad-hoc-Lösungen während der Corona-Pandemie. Präsentation am 29. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft 2024, Halle (Saale), Deutschland.

Jutzi, Michelle (12.03.2024). „Digital Leadership“ als Führungskrise? Rollenverteilung im digitalen Transformationsprozess. Präsentation am 29. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft 2024, Halle (Saale), Deutschland.

Grgic, Marina. (01.03.2024). Die Rolle der Lehrperson und der Schulkultur im Rahmen von Schulreformen. Eine empirische Untersuchung am Beispiel der Modullehrplaneinführung „Medien und Informatik“ in der Schweiz [Präsentation zur Defensio]. Universität Salzburg. 

2023

Jutzi, Michelle; Wicki, Thomas (24.08.2023). Shifting technology leadership practices in a curriculum reform in Switzerland. (Single Paper Presentation). European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece.

Grgic, Marina (21.08.2023). School Culture and School Reform: Is there a Link between School Culture and the Perceived Success of School Reforms in the Area of Media and Information Literacy? (Single Paper Presentation). Junior Researcher Conference (JURE) 2023, Thessaloniki, Greece.

Wicki, Thomas (21.08.2023). Pathways for a successful implementation of media and information literacy in elementary schools. (Single Paper Presentation). Junior Researcher Conference (JURE) 2023, Thessaloniki, Greece.

2022

Grgic, Marina (08.03.2022). Competencies and Beliefs of Teachers regarding the Modular Curriculum “Media and ICT” (Poster Presentation). Nachwuchstagung der 9. GEBF (Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung). Otto-Friedrich-Universität Bamberg & Leibniz-Institut für Bildungsverläufe (online).

Grgic, Marina; Jutzi, Michelle; Stocker, Mira; Wicki, Thomas & Hostettler, Ueli (08.06.2022). Transfertagung mit Schulleitenden, PICTS, Gemeindevertretenden und Informatiksupport aus den Fallschulen im Projekt „reform@work“. Pädagogische Hochschule Bern, online.

Grgic, Marina (22.07.2022). On the role of teachers’ competencies and beliefs for the implementation of a Media & ICT curriculum (Singe Paper Presentation). Junior Researcher Conference (JURE) 2022, Porto, Portugal.

Grgic, Marina & Wicki, Thomas (02.09.2022), Educational Change and Digital Transformation: A multilevel perspective on recent reform initiatives and implementation in Switzerland. ECER 2022.

Wicki, Thomas (12.9.2022) Die Rolle schulischer Koordinationspersonen und Schulleitenden in der Umsetzung des Modullehrplans für Medien und Informatik. Beitrag im Symposium “Change Agents: Die Rolle von Einzelpersonen in aktuellen Schulentwicklungsprozessen”. SGBF 2022.

Jutzi, Michelle (12.09.2022). Symposium “Change Agents: Die Rolle von Einzelpersonen in aktuellen Schulentwicklungsprozessen”. SGBF 2022.

2021

Grgic, Marina; Jutzi, Michelle; Stocker, Mira; Hostettler, Ueli; Wicki, Thomas (29. 04. 2021). Digitaler Austausch zum Forschungsprojekt Reform@work.

Grgic, Marina (19.8.2021). Requirements for the digital competencies of teachers in context of the new curriculum Media and ICT. Junior Researcher Conference (JURE).

Wicki, Thomas (19.8.2021). Reform@work. The Role of Governance Networks in the Implementation of a Curriculum Reform in Switzerland. Junior Research Conference (JURE).

Jutzi, Michelle; Grgic, Marina; Wicki, Thomas; Hostettler, Ueli (27.08.2021). Reform@work: Analyzing policy implementation under the impact of COVID-19 in Switzerland. European Association of Research in Education (EARLI).  

Grgic, Marina (02.09.2021). Digital competencies of teachers: Requirements in context of the new curriculum Media and ICT in Switzerland. Emerging Researchers Conference (ERC).

Wicki, Thomas (02.09.2021). The Role of Regional Governance Networks in the Implementation of a Curriculum Reform in Switzerland. Emerging Researchers Conference (ERC). 

Literatur

Die Forschenden verwenden unter Anderem diese Literatur als Quellen für Ihre Analysen